Page content

Overal leest ik dat ik met mijn buik moet ademen. Klopt dat?

Mij wordt vaak gevraagd of met de buik ademen (een buikademhaling) het beste is. In principe wel, maar er ligt een groot gevaar op de loer.

Ademen doe je met je ademhalingsspieren. Wanneer ze aanspannen worden de longen groter gemaakt, en zuig je lucht naar binnen. Wanneer deze spieren weer ontspannen, loop de lucht er weer uit.Is het verstandig te ademen met de buik?

Je kan twee spiergroepen voor het ademen gebruiken:

(1) Het middenrif (dat direct onder de longen ligt), of

(2) Aanvullende spieren (zoals de tussenribspieren).

Adem, je met het middenrif dan voel je dat bij het inademen je buik naar voren komt. Dat heet daarom een "buikademhaling".

Moet ik bewust met mijn buik gaan ademen?

Je leest vaak het advies "Adem met je buik", of "Breng je ademhaling naar beneden, je buik in".

Mijn ervaring  is dat dit voor mensen die te veel ademen vaak een gevaarlijk advies is.

Wanneer je bewust met je buik gaat ademen wordt je ademhaling vaak zwaarder omdat je wilt dat je buik beweegt. Je gaat dan nog meer "pompen" dan je normaal al doet. Dan ben je nog verder van huis.

Helaas ligt bij veel ademhalingstherapeuten de focus op het leren van een buikademhaling (en soms leer je ook nog tellen). Maar dit vermindert de ademhaling maar zelden.

Ik durf je te stellen dat wanneer je "Buteyko leert" en je ademhaling zich herstelt, je als vanzelf een buikademhaling ontwikkelt. Daar hoef je meestal niets voor te doen.
Volgende vraag bij FAQ