Page content

Angst (-aanvallen)

Wat gebeurt er bij angst?

Angst komt niet zomaar opzetten. Er is altijd iets dat een angstaanval veroorzaakt.

Angst en Paniekaanvallen

Angst is conditionering: We associëren iets (bewust of onbewust) met gevaar, en schieten in de zogenaamde vecht/vlucht reactie. Daarbij gebeurt er van alles in ons lichaam. Zo wordt er extra adrenaline gevormd, gaat de hartslag omhoog, en beginnen we zwaarder te ademen.

Door de extra hyperventilatie blazen we veel koolzuurgas weg. Het resultaat is dat:

(1) Het gladde spierweefsel, dat rondom de halsslagaderen zit, verkrampt. Daardoor stroomt er minder bloed naar de hersenen.

(2) Het hemoglobine van het bloed dat de hersenen wél bereikt, zuurstof minder gemakkelijk loslaat.

Het resultaat is dat de hersenen minder zuurstof krijgen.

Op de foto zie je links de hersenen van iemand die heel normaal en rustig ademt. Donkerrood betekent dat de hersencellen veel zuurstof opgenomen hebben, geel is al iets minder, en zo verder via licht blauw naar donker blauw (waarbij er maar weinig zuurstof door de hersencellen opgenomen is).

De opname van zuurstof door de hersenen bij hyperventilatie

Rechts zie je dezelfde hersenen na 1 minuut zware hyperventilatie. Je ziet dat de opname van zuurstof door de hersenen dramatisch is afgenomen.

Het gevolg daarvan is dat logisch en rustig denken moeilijker wordt, de angst nog harder toeslaat, wat de ademhaling nog weer dieper maakt, etc.

Een zichzelf versterkend proces dus.

Soms is de angst bijna voortdurend vaag aanwezig. Maar angst kan ook iemand’s leven totaal beheersen en tot paniekaanvallen leiden.

Paniekaanvallen kunnen een eigen dynamiek ontwikkelen. Situaties waarin men een paniekaanval heeft gehad, gaat men vaak mijden.

Meestal is er geen logische reden voor een dergelijke angst. Zo herinner ik me een cursist die wel op 80 km wegen durfde te rijden (waar relatief de meest mensen doodgereden worden), maar niet op een snelweg.

Buteyko’s visie op angst en paniekaanvallen

Volgens Konstantin Buteyko hebben mensen die chronisch hyperventileren (die dus dag in dag uit te veel ademen) een veel grotere kans op het ontwikkelen van angst en/of een paniekaanval. De hersenen krijgen voortdurend te weinig zuurstof, waardoor de angst zich kan ontwikkelen.

Wanneer je de Buteyko Methode leert gebruiken, groei je stap voor stap naar een natuurlijke, rustige ademhaling. Daardoor krijgen je hersenen voldoende zuurstof, en wordt de kans dat angst op komt zetten steeds kleiner.

Ook leer je speciale ademhalingsoefeningen waarmee je in het begin een acute paniekaanval kan opvangen.

Mijn ervaringen

Ik werk de laatste jaren steeds vaker met mensen die angst als hoofdklacht noemen.

De resultaten zijn soms geweldig, maar ook lastig te voorspellen vind ik zelf.

Is je Controle Pauze duidelijk beneden de 20 dan durf ik je Buteyko met een gerust hart aan te raden omdat ik denk dat je er op allerlei gebied baat bij zult hebben (een Controle Pauze van beneden de 20 geeft vaak allerlei klachten). Is je Controle Pauze boven de 25 en voel je je toch angstig, dan ben ik minder zeker van mijn zaak.

Uitspraken van cursisten

“Ik ben een Buteyko-gelovige geworden. Ik ben zo verrast met de veranderingen dat ik iedereen er over moet vertellen. Ik kon nooit uit naar feestjes een etentjes zonder dat ik me claustrofobisch voelde. Nu kan dat wel, en ik geniet met volle teugen”.
Maaike

    Comment Section

    0 reacties op “Angst (-aanvallen)

    Plaats een reactie


    *