Gratis E-book!
Met 3 tips voor een betere ademhaling

Page content

Je hersenen en een verkeerde ademhaling

Je hersenen en een verkeerde ademhaling

Schokkend onderzoek.

Een aantal jaren geleden was ik op een Buteyko conferentie in Schotland. Eén van de sprekers was Peter Litchfield, een medische wetenschapper met een sterke interesse in de ademhaling.

Zuurstof opname door de hersenen na 1 minuut sterke hyperventilatie

Hij vertelde over zijn onderzoek naar de opname van zuurstof door de hersenen. Hij kan met speciale apparatuur meten hoeveelheid zuurstof de hersenen daadwerkelijk opnemen. Dan krijg je dit soort foto’s.

Rood en lichtblauw betekenen dat er veel zuurstof in de hersencellen aanwezig is. Donkerblauw betekent dat er weinig zuurstof is.

Zuurstofopname bij sterke hyperventilatie

Nu zie je links een opname van iemand die normaal, rustig ademt. En rechts zie je de hersenen van dezelfde persoon na 1 minuut sterke hyperventilatie.

De hoeveelheid zuurstof in de hersenen is met gemiddeld 40% afgenomen.

En dat ga je merken. Zoals we allemaal wel weten. Wanneer je een luchtbed opblaast met je mond wordt je duizelig, draaierig en beroerd. Gelukkig gaat dat snel over wanneer je weer normaal gaat ademen.

Waarom daalt de zuurstofopname zo sterk?

Dat heeft twee oorzaken, die allebei het gevolg zijn van koolzuurgasverlies.

(1)  De wand van slagaderen bestaat grotendeels uit glad spierweefsel. Koolzuurgas ontspant glad spierweefsel. Blaas je veel koolzuurgas weg met een uitademing, dan verkrampt het gladde spierweefsel rondom de halsslagaderen. Er gaat dan minder bloed richting de hersenen.

(2) In het bloed geeft koolzuurgas de prikkel aan hemoglobine om zuurstof los te laten, zodat het naar de lichaamscellen kan gaan. Adem je diep, dan daalt de hoeveelheid koolzuurgas in het bloed. Wat betekent dat het hemoglobine de zuurstof niet los kan laten (dat heet het Bohr-effect).

Chronische hyperventilatie

OK, nu is dit een extreem voorbeeld. Maar wat gebeurt er als iemand constant te veel ademt?

Dat noemt men chronische hyperventilatie.

Wat betekent dat de zuurstofopname van de hersenen constant niet optimaal is. Daar kan je op de langere termijn allerlei klachten van krijgen. Zoals angst, hyperventilatie-aanvallenconcentratieverlies, lusteloosheid, geestelijke vermoeidheid. Zelfs ziektes zoals ADHD en autisme worden door sommige onderzoekers aan een slechte ademhaling gekoppeld.

 

 

 

 

Comment Section

15 reacties op “Je hersenen en een verkeerde ademhaling


Door Jeanne op 20 november 2017

Weer een goede duidelijke uitleg. Bedankt!


Door nies bergsma op 23 november 2017

plak voor de nacht een allergiepleister over je mond dan heb je geen last van apneuademhaling en wordt je uitgerust wakker.


Door Dick Kuiper op 4 december 2017

Hallo Nies, Ik wou dat het zo makkelijk was. Maar ’s nachts je mond dicht plakken kan een erg goed idee zijn. Om van apneus af te komen moet je echter vooral leren rustig te ademen. En slaap NOOIT op je rug.


Door Marian op 20 januari 2019

en wat dan als je vanzelf op je rug wakker wordt? Geen idee hoelang ik dan zo lig :-).


Door Dick-Kuiper op 5 februari 2019

Vroeger naaiden ze wel eens een tennisbal achter op de pyjama. Nog steeds een goed idee. Er zijn tegenwoordig apparaten die je ’s nachts draagt en die je een schokje geven als je op de rug slaapt (dan snurk je vaak veel meer), zodat je je om gaat draaien (en het snurken stopt). Daar blijkt wel uit hoe belangrijk het is nooit op de rug te slapen, want snurken doe je alleen als je zwaar ademt.


Door Gerrit op 4 maart 2018

Wat kan je doen aan de hyperventilatie?
En hoe herken je dit zelf?


Door Wil op 12 juli 2018

Met veel interesse gelezen,heb ook chronische hyperventilatie. Heb je goede tips


Door Dick-Kuiper op 10 augustus 2018

Hallo Wil Begin maar eens door altijd en bij alles door de neus te ademen (behalve als je praat en eet natuurlijk 😉 ). Verder staan er in het gratis eboek een aantal tips.


Door Helene op 10 oktober 2018

Beste Dick, ik heb je e book gedownload en ga de cursus volgen. Ik hoop van harte dat het me gaat helpen. Ik probeer nu door mijn neus te ademen. Maar moet om de zoveel tijd een diepe ademhaling doen. Ik hoop dat ik het oppervlakkig ademhalen ga leren.


Door Dick-Kuiper op 26 oktober 2018

Hallo Helene, door je neus ademen is de eerste stap en kan voor veel mensen al een opgave zijn. Je kan bijvoorbeeld rondlopen met water in je mond. Dan weet je zeker dat je door de neus ademt. Tot binnenkort, Dick Kuiper


Door Dick-Kuiper op 10 augustus 2018

Hallo Gerrit, je kan het testen met de Controle Pauze. Verder zie je dat mensen die hyperventileren vaak zuchten of hoorbaar en zichtbaar ademen (een goede ademhaling hoor en zie je niet).


Door Monique op 9 december 2018

Beste, kun je door verkeerde ademhaling ook koude lucht inademen?


Door Dick-Kuiper op 7 januari 2019

Hallo Monique,

Adem door je neus: je neus zal de koude lucht die je inademt opwarmen. Nooit door de mond ademen,

Groeten van Dick Kuiper


Door Edwin op 16 januari 2019

Hallo Dick,
als ik aan het sporten ben gaat frequentie ademhalingen omhoog en mijn mond open om meer zuurstof binnen te krijgen. Is dat nadelig en wat zou de oplossing zijn.


Door Dick-Kuiper op 17 januari 2019

Hallo Edwin, Ik zou je aanraden altijd te sporten met je mond dicht. Dat is in het begin erg lastig, waarschijnlijk moet je tempo erg omlaag. Maar langzaam wen je eraan en kan het tempo omhoog. Ik hoor van mijn cursisten soms dat ze na 3 maanden sneller fietsen, hardlopen dan ooit tevoren.
Ik heb de eigenaar van Mindful Run dit vier jaar geleden uitgelegd, en sindsdien sporten zijn cursisten met veel meer plezier en minder blessures vertelde hij me onlangs. Dat je sneller gaat ademen tijdens sporten is onvermijdelijk, maar hou het onder controle. Rustig beginnen en langzaam iets sneller lopen, fietsen, is het beste.

Plaats een reactie


*